Terapeutyczna rola baśni dla dzieci
Ewa Gumińska
,, Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się
czytać we własnym umyśle,
elementarz napisany w języku obrazów.
Jest to jedyny język, dzięki któremu
możemy rozumieć siebie i innych,
zanim dojrzejemy intelektualnie”.
Bruno Bettelheim
W swoich rozważaniach o roli
baśni w życiu dziecka starałam się przedstawić nieprzemijające i ponadczasowe
zalety tego gatunku literackiego. Ważne i potrzebne jest obcowanie dziecka z baśnią
już od najmłodszych lat, bo baśń mówi o naszym współczesnym świecie i jego
odwiecznych problemach.
Psychologiczny aspekt baśni dla dzieci.
Baśń to jeden z podstawowych
gatunków epickich literatury ludowej. Niewielki utwór o treści fantastycznej
wywodzący się z bajki ludowej, nasycony cudownością związaną z wydarzeniami
magicznymi, ukazujący dzieje ludzkich bohaterów swobodnie przekraczający
granice między światem podanym
motywacjom realistycznym a sferą działania sił nadnaturalnych.
Podstawą do klasyfikacji utworów baśniowych jest
określenie źródła wątku baśniowego. Idąc tym tropem możemy wyróżnić dwie grupy
utworów: baśnie ludowe( będące najstarszym typem utworów fantastycznych) oraz
baśnie literackie.
Baśnie ludowe wywodzą się z folkloru, nie
były tworzone z myślą o dziecięcym odbiorcy, dlatego można w nich znaleźć
tematy trudne, jak śmierć bliskich, utratę miłości rodziców, czy grozę złych
mocy. Te tematy w literaturze intencjonalnie kierowanej do dzieci obłożone są
pewnym tabu.
Baśnie ludowe na długo przedtem, zanim zostały
spisane, krążyły w przekazie ustnym, niosąc nadzieję na lepsze jutro swoim słuchaczom, którymi
byli dorośli, jak i dzieci. W formie pisemnej te same baśnie różnią się często
umiejscowieniem akcji, kolorytem lokalnym, a czasem nawet zmienionymi imionami bohaterów.
Odmienną grupą tekstów są baśnie literackie, a źródłem, które powołało je do życia jest
nieograniczona wyobraźnia pisarza. Jeżeli
nawet pojawiają się w baśniach literackich motywy zapożyczone z folkloru, to
są one wyłącznie inspiracją do stworzenia oryginalnych przygód postaci
wymyślonych twórczym zmysłem artystycznym. Przykładem może być bohater
baśniowej trylogii J. Papuzińskiej - Rokiś. Znany mazowiecki diabeł Rokita,
przeniesiony w realia współczesnej wielkomiejskiej rodziny, ma zupełnie inne
przygody, niż jego krewny z baśni ludowej.
Z psychologicznego i pedagogicznego punktu widzenia
baśnie ludowe wiele różni od baśni literackich. Dlatego też te dwie grupy
tekstów mają odmienne znaczenie dla rozwoju emocjonalno-intelektualnego
współczesnego dziecka.
Wielką rolę baśni ludowej przypisywał psycholog Bruno Bettelhaim, który
w swoich tezach wykazywał korzyści jakie płyną współcześnie z opowiadania ich
dzieciom.
Oto najważniejsze z nich
Oto najważniejsze tezy Bettelheima, które wskazują na korzyści, jakie płyną współcześnie z opowiadania dzieciom baśni ludowych (Właśnie! Bettelheim radzi opowiadać, nie czytać). Natomiast baśnie literackie przemawiają przede wszystkim do wyobraźni czytelnika. Bohaterami ich są często ,,zwyczajne dzieci” żyjące w dzisiejszym świecie. Akcja baśni literackiej może też rozgrywać się w odległej przeszłości lub dalekiej przyszłości, niekiedy plany czasowe przeplatają się w jednym utworze. Bohaterowie tych utworów przeżywają przygody nie zawsze kończące się zwycięstwem dobra nad złem. W związku z tym satysfakcja moralna z własnej odwagi często musi zadowolić jej bohatera. Tym samym czytelnik tych utworów musi być przygotowany nie tylko do przeżywania intensywnych przygód, ale i do zrozumienia filozoficznego przesłania baśni literackiej, które jest często metaforą losu ludzkiego. Baśnie literackie i baśnie ludowe są niezbędne w przeżyciach literackich dzieci, Brak w nich jasnego podziału na dobrych i złych skłania dziecko do uważniejszego obserwowania współczesnej mu rzeczywistości. Zmusza do bardziej świadomego odbioru dzieła literackiego, lecz też w sposób trwały wiąże dziecko z niektórymi bohaterami i wykreowanymi światami.
Teoretyczne rozważania o baśni w świetle
literatury dla dzieci.
W
świecie Andersena.
Pisząc o baśniach, świadomie czy nieświadomie powracamy do ich
romantycznych źródeł i do wielkiego mistrza Hansa Christiana Andersena, który
nadał baśni literackiej kształty niepowtarzalne w swej urodzie i tak bogate w
wizje poetyckiej wyobraźni, że wszystko co później powstało, jest już w jakimś
sensie związane z jego inspiracją twórczą.Z ducha Andersena wywodzi się tak
zwana nowoczesna fantastyka ,,modern
fantasty”,baśń wielowarstwowa, która przybiera coraz to nowe kształty,
czerpiąc z czasów współczesnych twórcy i wzbogacając te realne treści i motywy
nadaje im sens ogólnoludzki, uniwersalny.
Baśnie Andersena nie zostały adaptowane do ustnych relacji,
jak niektóre z bajek Grimmów. Zdaje się, że sprawiały trudności – w
przeświadczeniu narratorów – traciły coś, tak bardzo im właściwego, gdy zostały poddawane ustnej relacji.
Świetność formy, wdzięk,
mądrość i poezja były trudne do przetworzenia. To przecież stanowi o ich zasięgu
oddziaływania. A ponadto posiadają tę mądrość wielkiej literatury, jaką się
odkrywa dopiero później. Nie wszystkie są równie doskonałe, ale pośród nich
jest wiele na miarę klasyczną: ,,Nowe
szaty cesarza”, ,,Mała syrena”, ,,Dziewczynka z zapałkami”, ,,Calineczka”,
,,Słowik”, ,,Księżniczka na ziarnku grochu”, ,,Brzydkie kaczątko”.
Wśród dorosłych baśń ,,Nowe szaty cesarza” zrobiła chyba
karierę największą. Powiedzenie ,,król (cesarz) jest nagi” stało się ogólnie
znaną metaforą.
Dla młodego odbiorcy piękniejszymi
były te, które posiadały więcej poezji i wzruszenia. Jakże bardzo mocno
przeżywało się tragedię małej syrenki zakochanej w człowieku oraz dramat i
cichy triumf słowika cesarza chińskiego.
Wszystkie baśnie Andersena posiadają uniwersalne wartości
humanistyczno - filozoficzne i nie ulegają weryfikacji czasu. Wykraczają poza
wąsko pojęty adres dziecięcy – i właśnie dlatego twórczość ta jest wielka;
czytelnik dorastając odkrywa w niej nowe treści.
Baśń synkretyczna Marii Konopnickiej.
Przełomową rolę rozwoju rodzimej literatury dla dzieci odegrała Maria
Konopnicka, której utwór ,,Baśń o
krasnoludkach i sierotce Marysi” uważany jest przez wielu za arcydzieło
literackie. W stworzonym przez autorkę świecie panuje pełna harmonia. Motywy
baśniowo – magiczne przeplatają się z elementami bajki zwierzęcej, scenki
z życia wsi ujęte realistycznie nie są
powiązane sztucznie. Zawarte w nich bogactwo wątków , motywów i sposobów
narracji służy jedynie pełniejszemu wyrażaniu myśli przewodniej utworu.
W baśni
tej można odnaleźć silne, jak w żadnym bodaj innym utworze Konopnickiej, tendencje
zgodne z zamówieniem pedagogicznym doby pozytywizmu. A zatem: pochwałę
pracowitości, dorabiania się wytrwałym wysiłkiem, zgodnego współdziałania,
potępiania egoizmu społecznego, lenistwa.
Muminki – baśń współczesna.
Współczesnym przykładem baśni literackiej mogą być niewątpliwie Muminki.
Cykl dziesięciu utworów (,,W dolinie
Muminków”, ,,Lato Muminków”, ,,Zima Muminków”, ,,Kto pocieszy Muminka”,
,,Opowiadania z Doliny Muminków”, ,,Tatuś Muminka i morze”, ,,Kometa nad Doliną Muminków”, ,,Pamiętniki
Tatusia Muminka” i ,,Dolina Muminków w listopadzie”) napisanych przez
Marikę Tove Jansson nasycony jest sentencjami
przypowieściami filozoficznymi, pełno w nich elementów informacyjno –
poznawczych, bogactwa humoru i dowcipu we wszystkich jego tonacjach.
Ta
złożona, wielowarstwowa baśń ukazuje wyimaginowany idylliczny świat,
zamieszkany przez baśniowe istoty, z których każda ma własny , indywidualny
pogląd na życie. Wszystkie jednak nienawidzą surowych zakazów i nakazów,
kochają wolność, wiodą swobodne, cygańskie, pełne przygód życie. Poczucie
humoru, wyrozumiałość, życzliwość dla innych w każdej sytuacji – to cechy
bohaterów Mariki Jansson. Autorka nie lęka się w swojej baśni ukazać dziecku
niebezpieczeństwa, nigdy jednak nie dopuszcza do konsekwencji, do których mogą one doprowadzić. Dba, aby
przedwcześnie nie ujawnić smutnych prawd, z którymi musi się zetknąć człowiek
dorosły.
Dzięki wieloznacznej i różnorodnej treści, bogatej fantazji, aluzjom
pozaliterackim, a także swoistej filozofii życiowej bohaterów, książki o
Maminkach ilustrowane przez autorkę podobają się zarówno dzieciom, jak i
dorosłym. Są to bowiem utwory liryczno – poetyckie wysokiej rangi, pobudzające
wrażliwość czytelnika w każdym wieku.
Co baśnie mogą dać współczesnemu dziecku?
Jak
przybliżyć dziecku klasykę baśniową? Jak uchronić od zapomnienia polską
tradycję i kulturę, a zarazem przełamać barierę kulturową innych cywilizacji? W
moich doświadczeniach pracy pedagogicznej w młodszych klasach szkoły
podstawowej taka rolę spełnia opowiadanie i czytanie baśni. Prowadzę tę formę
pracy od wielu lat i wiem jakim to jest zawsze wielkim przeżyciem dla dzieci,
bowiem należę do tego szczęśliwego pokolenia, które często słuchało, czytało i
oglądało baśnie. Wiem także, że współczesna psychologia uznaje baśnie za ważny
element wychowania, który pozwala rozładować stresy i negatywne emocje, a
często też opanować różnego rodzaju lęki.
BIBLIOGRAFIA
Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne o znaczeniach i
wartościach baśni.
Warszawa 1985, Państwowy Instytut
Wydawniczy.
Cieślikowski J.: Literatura i podkultura dziecięca.
Wrocław 1976,
Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wortman S.: Baśń w literaturze i życiu dziecka.
Warszawa 1959.
Praca zbiorowa: Encyklopedia szkolna. Warszawa 1998, WSiP.